Maroko 2015

8. 11. 2015

Jet do Maroka nás napadlo před rokem při jedné offroad vyjížďce. Vláďa, který tam často jezdí, nám sestavil itinerář včetně GPS ( moc díky..), a tak jsme koupili letenky,  zamluvili v půjčovně  3 auta s pohonem 4 x 4 a ve středu 7.10. ráno jsme přistáli  v  Marakeši. Na  letišti  jsme vyzvedli  auta, dokoupili  v  marketu zásoby
a vyrazili. Asi po 200 km jsme dojeli k vodopádům Ouzoud, ubytovali se v hotelu, kousek od něho jsme se přes můstky dostali nad vodopády a pak až dolů pod ně.

Druhý den jsme jeli směrem na Demnate, kousek za městem je krásný jeskynní kaňon Imi n’lfri. Po úzkých schodech jsme sešli až na dno, přeskákali po velkých kamenech a úzkou stezkou jsme se dostali opět nahoru.  Dál  jsme pokračovali po R 307 směrem na Skouru – Ourzazat, což je úžasná cesta Atlasem, která se šplhá až do 2 700m. Cestou jsme sjeli  kamenným úvozem k jedné zapadlé vesnici, kde mají lidé hodně těžký život, je tam malá škola, kam chodí snad ty nejchudší děti z Maroka, přivezli jsme jim omalovánky, pastelky, sladkosti..byly moc hodné. Večer jsme dojeli do M Gouna a šli ochutnat místní speciality.

Ráno jsme pokračovali na východ a z Boubalne Dades pak na sever, projeli soutěsku Dades a krásné serpentiny, pak do hor až do výšky téměř 2 900 m a opět dolů do kaňonu Todra a pak až do Tineghiru. Cesta byla asfaltová, někdy kamenitá.

4. den jsme jeli asi 20 km prašnou cestou zapadlými vesničkami a pak přes pohoří Sahro, kde nás kamenitá cesta vedla  sedlem Tizi N'Tazazert a horami až do Nekob. Po kamenech to bylo sice 50 km, které jsme jeli 6 hodin, ale taky fantastická cesta a výhledy..Z Nekob už byl asfalt skoro až do Zagory, posledních 40 km byla cesta vlnitá jako plech a hlavně prašná, takže poslední 2 auta skoro nic neviděla a přední okna se tak neobešla bez viditelných prasklinek...

V Zagoře bylo už ráno skoro 30 stupňů, a tak jsme po vydatné snídani v hotelu nakoupili šátky a s turbany na hlavách vyrazili směrem k poušti. V M Hamidu skončil asfalt a kousek za městem už začaly písečné duny. Jeli jsme podle GPS  a snažili se držet vyjetých kolejí, cesta vedla už dost hlubokým pískem, ale odchýlili jsme se z trasy a ocitli se blízko alžírských hranic. Kousek jsme se tedy vrátili a narazili na tuaregy s Toyotou, keré upadlo přední kolo. Nevěděli si s tím rady, ale zlaté české ruce jim pomohly.. Dostali jsme za to pozvání na další den do jejich rodiny na čaj. Asi po 4O km jsme byli v dunách ERG Chigaga, ubytovali se ve stanech, skamarádili se s jejich majitelem Omarem  ( kterého jsme pak za pár dní potkali v Marakeši asi ještě 3x) a jeli otestovat offroad v písku. Ještě že vzal  Martin kurty..Večer jsme se pak váleli v dunách, koukali na hvězdy, pili slivovici...a když nás tuaregové pozvali k ohni, došlo i na zpěv a tanec..byli jsme první Češi, kteří u nich spali, chtěli nějakou naší písničku, a tak jsme jim na dobrou noc i s bubínkama zazpívali Škoda lásky...

Ráno jsme se kochali východem slunce a pak vyjeli směrem k horám, vyjeté koleje v dunách nás vyvedli k jezeru Iriki, kde dříve bývaly cíle etapy Dakaru. Do Foum Zguid, kde nás kontrolovali vojáci, byla cesta opět v písku, solné planině a kamením. Do Zagory, kde jsme opět nocovali, už byla asfaltka.

Ráno jsme se kousek za městem byli podívat v Kasbahu Ziwana, je to velký hliněný ksar, kde stále bydlí asi 50 rodin, je tam i muzeum udělané jako starý dům, jak se dříve žilo. Z Agdz jsme si udělali ještě offroad okruh kaňony, kde nám opět přišli vhod Martinovo kurty.. a kvečeru jsme už byli v Ourzazat.Ráno jsme zjistili, že parkujeme před obchodem, kde se dá koupit pivo – první za celou dobu.. Za městem jsme sjeli ještě do oázy Finte, kde bydlí několik rodin, krásná příroda, řeka se želvami, ochutnávka datlí...

Jeli jsme se pak podívat ještě do  známých filmových atelierů,  kde jsou volně přístupné kulisy, točil se tady např. film Království nebeské, a pak už přes sedlo Tiz in Tichka do Marrakeshe.

Tady jsme zůstali 3 dny, ubytovali se v hotýlku blízko náměstí  Djama el Fna, kde je velká tržnice, procházeli úzké uličky, kde jsou malé dílny a spoustu krámků, prohlédli si starý palác, večer chodili na kebab, tajin, kuskus..a na čaj zvaný berber whisky..

Ještě jsme se zašli podívat do meditační zahrady Jardin Majorelle, která patřila světoznámému návrháři Yves Saint Laurent, který měl vedle dům, kde žil a po své smrti byl v zahradě rozprášen.

A v sobotu 17.10. jsme opět nasedli do letadla směr Praha.

Maroko je nádherná země,

najeli jsme 1850 km, hodně jsme viděli a moc si to užili, byla to super dovolená.